Yki Räikkälä

VR ja yksityistämisen autuus

  • VR ja yksityistämisen autuus
  • Alla olevassa kuvassa bloginpitäjä (puhtaimmissa haalareissa) vuonna 1983 topparoikassa toikkaroidessaan. Kuvassa on myös yksi r
    Alla olevassa kuvassa bloginpitäjä (puhtaimmissa haalareissa) vuonna 1983 topparoikassa toikkaroidessaan. Kuvassa on myös yksi r

Julkinen ja yhteinen = tunkkaista

Kun yksityistämisen himo ja tarve on valtaisa, on sitä tehtävä ja toteutettava kuin puput ikään toteuttaessaan omaa kyltymätöntä viettiään lisääntyä ja täyttää maa. Keskusta, jonka alkiolaisuus on nykyisin lähinnä nolostuttava vitsi, onkin omassa yksityistämiseetoksessaan Kokoomustakin kunnioitettavampi. Yliopistoja ei nykyinen hallituksemme ehtinyt ajaa kokonaan alas, mutta jos se, hallitus, olisi saanut jatkaa vielä vuosia, olisi ne väsytetty ennen pitkää tilaan, jossa suuryritykset olisivat ne kaapanneet omiin tarkoituksiinsa.

Nyt odotellaan, millä tavoin yksityiset lääkäriketjufirmat saavat Suomen terveysmarkkinat haltuunsa soteuudistuksen myötä.

 

VR:n yksityistäminen on pantu alkuun yksityistämisministeri Anne Bernerin intohimoisella julkisen omaisuuden repimisellä kappaleiksi sen helpommin yksityistämiseksi. Hänhän sen hyvin osaa, kun pani yhteiskunnan maksamaan uuden lastensairaalan, joka jää hänen johtamansa säätiön haltuun ja jonka vuokratulot hän tulouttaa johtamalleen firmalle. Bernerin mukaan ulkomaiset yritykset ovat kiinnostuneet Suomen pienistä markkinoista, mikäli julkisesti omistettu kalusto on vuokrattavissa. Niinpä niin. Jopa Suomen pienistä markkinoista. Mikäpä ettei, jos ei tarvitse investoida. Senkun maksaa sopivan vuokran ja kääriä voitot – ulkomaille. Siis tätä Suomen maaseutuväestöä ja kaikkia köyhiä puolustava Keskusta haluaa. Yhteisillä varoilla rakennetun infran avulla käärittävien voittojen viemistä muille maille.

VR pitäisi siis pilkkoa neljään osaan, joista yksi alkaisi vuokrata julkista omaisuutta yksityisille ratafirmoille. Moniaita työryhmiä (kuten aina) on asiaa pyöritellyt. Nyt on tullut esille eräs kiusallinen seikka: kaluston jakaminen oman yhtiönsä kautta tulisi tekemään satojen miljoonien investointitarpeen. Vetureita ja vaunuja kun nimittäin ei riitä. Ne ovat nyt jo täydessä käytössä VR:n ihan omissa kuljetusduuneissa. Samat veturit hinaavat matkustavaisia päivisin ja kiskovat kiskoilla öisin ja vähän muulloinkin tukkeja sun muuta.

Suomen ratajärjestelmä on jo nyt kansainvälisestikin vertailtuna varsin tehokas ja toimiva, vaikka talvi tuottaakin hankaluuksia tuolloin tällöin, mutta yleensä vain talvisin. Mutta yksityinenhän on tehokasta. Yksityisen firman VR:ltä vuokraama veturi olisi sekin niin dynaamisen tehokas, ettei se edes jäätyisi.

 

Mutta joo. Mitä dynaamisuutta siinä on, että on neljä eri yritystä, jotka tietty toimisivat kukin omilla tulostavoitteillaan? Miten se olisi mahdollista, kun rautatietoiminta on kaikilta osa-alueiltaan jokseenkin kiinteästi toisiinsa liittyvää? Yrityksethän tietysti myös pitäisivät tiukasti huolta omista salaisuuksistaan, kun yrityssalaisuus sekin on laissa määrätty. VR Kalustoyhtiö Oy ei saisi kertoa liikenne Oy VR:lle, mitä ja kuinka paljon ja millä hinnalla se vuokraa kiinalaisille tai jamaikalaisille vetureita. Tai että missä ne ovat, kun VR itse tarvitsisi niitä hoitaakseen matkustajat Kuopioon. ”Onko Kuopijoon mänijöitä, juna lähtee, kunhan Meksikon Pikajuna Oy palauttaa kaluston.”

VR:n monopolin purkaminen eli vähittäin tapahtuva yksityistäminen on lähtöisin kuulemma EU:n direktiivistä. Että on ihan pakko kilpailuttaa raideliikenne. Voi miettiä jo sitä, miksi nettomaksaja Suomi noudattaa joka ikistä direktiiviä, jotka tulevat maan olosuhteita ja rakenteita tuntemattomista kabineteista satojen kilometrien päässä Suomen rajoista? Itse asiassa direktiivitkin ovat vähän sitä ja tätä, että voi hyvin myös jättää tekemätä. Ylen uutisten mukaan (elokuu 2017) tästä "markkinoiden avaamiseen" velvoittavasta asetuksesta löytyy kohta, jota voi tulkita miten haluaa. Ja miksei tulkittaisi siten kuin se järkevää olisi?

Ja tässä se:

”Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltainen viranomainen voi päättää tehdä ilman tarjouskilpailua julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia rautateiden julkisista henkilöliikennepalveluista:

a) jos se katsoo, että sopimuksen teko ilman tarjouskilpailua on perusteltua ottaen huomioon asianomaisten markkinoiden ja verkon asiaankuuluvat rakenteelliset ja maantieteelliset ominaispiirteet ja erityisesti koko kysynnän ominaispiirteet, verkon monitahoisuus, tekninen ja maantieteellinen eristyneisyys sekä sopimuksen kattamat palvelut; ja

b) jos tällainen sopimus parantaisi palvelujen laatua tai kustannustehokkuutta taikka molempia aikaisempaan sopimukseen verrattuna". (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 2016/2338:n neljäs artikla).

Mutta berner-sipiläisittäin direktiivejä tulkitaan tietysti niin, että saadaan tunkkainen julkinen dynaamistettua yksityisille. Koska liiketoiminta on autuaaksi tekevää ja Raamatussakin kehotetaan ahkeroimaan ja jopa annetaan lupa vaurastua: Saarn 5:19-20 ”Sekin on Jumalan lahja, jos Jumala kenelle ihmiselle antaa rikkautta ja tavaraa ja sallii hänen syödä siitä ja saada osansa ja iloita vaivannäkönsä ohessa.”

 

Yksityinen on todellakin dynaamista. Se on sitä lähinnä itselleen, ei välttämättä asiakkaille. Kun yksityinen saa ennen yhteistä omaisuutta haltuunsa, se ei jätä tilaisuutta käyttämättä, vaan alkaa tehdä sitä mitä firman tuleekin: rahaa ja voittoja omistajilleen. Tämän ei pitäisi olla ylläri kenellekään.

Valtion yhtiö Fortum möi sähkönjakeluverkon yksityiselle Carunalle, josta n. 80 % on ulkomaisessa omistuksessa. Suomeen maksetut yhteisöverot sen mukaiset eli suomalaisilta suoraa tulonsiirtoa ulkomaille. Seuraukset nähdään: Caruna nostaa siirtohinnoitteluaan vähän väliä, jopa niin, että sitä on pitänyt hillitä. Nyt seuraavaksi piuhojen maahan kätkemisen varjolla. Niitä johtoja ei olisi pakko kaivaa maahan, vaan vain varmistaa myrskytuhojen minimoiminen kulloisinkin keinoin. Digitan, joka nyt taas omistajaa maasta toiseen, yksityistäminenhän on tuonut pelkkiä lisämenoja valtiolle. Ja niitä esimerkkejähän riittää. Mutta dynaamisesta virtaviivaistamisestahan tässä vain on kyse. Aamen plottis.

Venäjällä muuten ei virkamiehet ja poliitikot saa olla mukana valtion kanssa tekemisissä olevissa firmoissa, siis virallisesti. Naurismaan aidanseipäätkin sen tietää, että todellisuudessa kaikki korkeat virkamiehet ja poliitikot ovat läpikorruptoituneina kahmimassa yhteisiä varoja hoteisiinsa. Mutta Suomessa nähtävästi poliitikot saavat ihan virallisesti toimia firmoissa, jotka laskuttavat yhteiskuntaa ja tekevät tehokasta verosuunnittelua. Meillä Suomessa korruptio ei ole korruptiota. Se on vain maan tapa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Räikkälä siteeraa artiklaa vain osittain. Se jatkuu:
"Toimivaltaisen viranomaisen on tältä pohjalta julkaistava perusteltu päätös ja ilmoitettava siitä komissiolle kuukauden kuluessa sen julkaisemisesta. Toimivaltainen viranomainen voi jatkaa sopimuksen tekemistä.

Jäsenvaltioiden, joissa vuosittainen enimmäisvolyymi on enintään 23 miljoonaa junakilometriä ja joilla on ainoastaan yksi toimivaltainen viranomainen kansallisella tasolla ja yksi julkisia palveluhankintoja koskeva sopimus, joka kattaa koko verkon, katsotaan täyttävän a alakohdassa säädetyt edellytykset. Jos jonkin tällaisen jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen päättää tehdä julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen ilman tarjouskilpailua, kyseisen jäsenvaltion on ilmoitettava tästä komissiolle. Yhdistynyt kuningaskunta voi päättää soveltaa tätä alakohtaa Pohjois-Irlantiin.- - -"
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF...

Suomen henkilöliikenteen junakilometrimäärä yli 33 miljoonaa vuonna 2016 ylittää tuon kynnyksen (s. 26).
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lti_2017...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän YkiRikkl kuva
Yki Räikkälä

Ja Räikkälä vastaa: so?

Mikä pakko Suomen olisi antaa oma kansallisomaisuus yksityisten käyttää omiin bisneksiinsä siltikään?

Tuossa jatkossa, jonka olen kyllä nähnyt, on edelleenkin tulkintavaraa. "katsotaan" voi olla myös toisinpäin "katsotaan". Minkä rangaistuksen Suomi saisi, jos se ilmoittaisi komissiolle, että maan erityisolosuhteet katsotaan täällä sellaisiksi, että rataverkosto on syytä pitää jatkossakin yhden toimijan käytössä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ne "erityisolosuhteet" ovat olleet lähinnä VR:n aseman suojaamista muusta välittämättä.

Rataverkko on nykyään veronmaksajien kustantama kuten maantieverkkokin. Siellä ei kenenkään päähän ole pälkähtänyt esittää verkon pyhittämistä vain yhden toimijan käyttöön. Muiden salliminen rataverkollakin on ainakin mahdollisuus parempaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän YkiRikkl kuva
Yki Räikkälä Vastaus kommenttiin #7

En ymmärrä, mikä analogia on maanteillä ja ravaverkolla tässä asiassa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #10

Se, että maanteilläkin sallitaan useat toimijat toisin kuin rautateillä, vaikka kumpikin väyläverkko on nykyään suoraan veronmaksajien kustantama.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #12

"Se, että maanteilläkin sallitaan useat toimijat toisin kuin rautateillä"

Ei valtio näille sentään kalustoa osta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #15

Tähän asti valtio on sallinut omistamansa VR:n tuhota käyttökelpoista kalustoa omaksi edukseen. Suunniteltu järjestelmä estänee romutukset ja siinä mielessä on kuitenkin askel parempaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän YkiRikkl kuva
Yki Räikkälä Vastaus kommenttiin #12

Maanteillä ei tarvita kulunvalvontajärjestelmiä ja moninkertaisia turvasysteemeitä. Maanteillä on kaksi tai useampi kaista. Rataverkko on lähes kokonaan yksiraiteista.

En näe siis tässä asiassa maanteiden ja rataverkon välillä mitään analogiaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #18

Nykyisinkin eri junien kulku sovitetaan niin, etteivät ne törmää toisiinsa eikä periaate usean operaattorin järjestelmässä muutu tuosta mihinkään.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Antaa sitten kilpailijoiden ostaa junat joilla kilpailla, ei kai se valtion tehtävä ole.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Eipä se yksityistämistäkään ole, jos kalusto pysyy valtion omistuksessa. Tähän astihan valtio on vain katsonut sivusta VR:n tuhotessa käyttökelpoista kalustoa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Eipä se yksityistämistäkään ole, jos kalusto pysyy valtion omistuksessa."

Näinhän valtio toimi kaivostoiminnassakin, veronmaksajat ottaa riskit eli maksaa tappiot ja yksityinen korjaa voitot ja vieläpä verottomasti.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Veronmaksaja on muistaakseni "kaivostalkoissa" vain Talvivaarassa. Ja jotta yksityinen voisi korjata voitot, ne tulee ensin tehdä ja siihen tarvitaan muun muassa ihmisten työllistämistä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

On näitä muitakin ja Talvivaara sai juuri 49 miljoonaa valtiolta vaikka piti olla jo kannattava.

"Kanadalaisen Belvedere Miningin omistama Hituran kaivos Nivalassa ajautui loppuvuonna 2015 konkurssiin. Kaivosalueen jälkihoidosta vastaa nyt valtio, joka antaa ympäristövahinkojen estämiseen viisi miljoonaa euroa. Jatkossa rahaa joudutaan antamaan todennäköisesti lisää."
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/valtio-eh...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #14

Valtio eli päättäjät ovatkin saattaneet jättää miettimättä, ovatko kaivosten lopettamiseksi annettavat vakuudet liian pieniä.
https://yle.fi/uutiset/3-9706174

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän YkiRikkl kuva
Yki Räikkälä

Ei se yksityistämistä nimellisesti olekaan, mutta sama asia. Kansallisomaisuus annetaan ulkomaisten firmojen bisnesten välikappaleeksi. Ja todellakin, samalla tavalla kuin valtio antaa maaperämme ulkomaisille kaivosfirmoille temmellyskentäksi. Kaipa pohjavesivarantokin annetaan pian puoli-ilmaiseksi vapaakauppasopimuksen myötä Nestlélle bisneksen tekoon ja joka ainoa kaivon omistaja joutuu oikeuteen jos ei maksa kaivoveden käytöstä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Rataverkkoa ei näillä toimin luovuteta valtion omistuksesta mihinkään.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän YkiRikkl kuva
Yki Räikkälä

Näillä toimin valtion omistama rataverkko annetaan bisneksen tekoon, vaikka sen kuuluisi olla infraa.

Terveisin Yki Räikkälä
rautatie- sekä bussimatkustaja

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #11

Kyllä VR:kin on tehnyt ja tekee rataverkolla nimenomaan bisnestä osakeyhtiömuodossa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän YkiRikkl kuva
Yki Räikkälä Vastaus kommenttiin #13

VR onkin valtion viisaudessaan yhtiöittämä. Minä en sitä olisi päättäjänä hyväksynyt enkä kansalaisena hyväksy edelleenkään. Yhtiöittämisen ansiosta mikään ei ole muuttunut paremmaksi, vaan ehkäpä huonommaksi. Ne vanhat siniset vaunut olivat paljon viihtyisämpiä ja mukavampia kuin nykyiset IC-vaunut ja pendoliinot. Ne olisi voitu remontoida uusia vaatimuksia vastaaviksi ja käyttää vielä pitkään. Niiden romuttaminen oli järjettömyyttä VR:n johtajan palkka on noussut sitä mukaa kuin VR:ää on runneltu. Ei valtion yhtiön päädirikan palkka 45.000 euroa / kk + bonukset ole muuta kuin järjettömyyttä sekään.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #17

Pitää paikkansa, että jo romutettuja sinisiä vaunuja olisi voinut myös korjata. Nähtäväksi jää, osataanko jäljellä olevat säästää vai tuhotaanko nekin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Kyllä VR:kin on tehnyt ja tekee rataverkolla nimenomaan bisnestä osakeyhtiömuodossa."

Ja tulouttaa voittonsa valtiolle.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ja tekee vain juuri ja ainoastaan mitä haluaa. Yhtiön kokeilunhalu esimerkiksi henkilöliikenteessä on pyöreä nolla. Niinkin helppo tapaus kuin sähköistetty ja hyväkuntoinen Rauman rata ei käy henkilöliikenteen uudelleen aloittamisen "koekaniiniksi" ilman vaatimusta julkisen vallan subventiosta.

Ja tässä se ongelma onkin: jos VR ei halua, tähän mennessä kukaan muukaan ei ole saanut kokeilla.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Poliitikot saisivat VR:n haluamaan jos poliittista tahtoa löytyisi, yksityinen ottaisi vain eniten liikennöidyt osuudet.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #24

VR:n osakeyhtiöaikana kaikki eduskuntapuolueet ovat olleet edustettuina hallituksessa eikä poliittista tahtoa ole löytynyt. Jopa Vasemmistoliiton ministeri Kyllönen toisti papukaijana VR:n mantroja VR:n konepajalla VR:n kypärä päässään.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Muutosvastarinta toki onkin maamme yleisin lintulaji ;-).
https://areena.yle.fi/1-3701430

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Toimituksen poiminnat