Soteen ja saveen

 

En tiedä, missä vaiheessa soteuudistuksesta tuli yksi Suomen massiivisimmista vedätyksistä. Siis yksityisille firmoille ohjattavasta valtion rahasta, verovarojen suunnitellusta rahastuksesta. Ehkä se oli tarkoituksena jo alusta alkaen.

Talouselämä 21.5. : HUS luuttuaa lattiaa Martti Hetemäen sote-laskelmilla – "Muistio on harhaanjohtava, jopa vilpillinen"

Pääministerimme on etevä. Hän ymmärtää monimutkaisia asioita, syy-seuraus-suhteita ja tohtoreiden tekemiä raportteja, kuten Martti Hetemäen tekemää analyysiä sotesta ja sen kustannusvaikutuksista. Pääministerimme mielestä Hetemäen raportti on perusteellinen ja se tekee selvää jälkeä sote-epäilyistä.

Pääministeri Iltalehdessä: "Kyllä tämän perusteellisen raportin pitäisi nyt selkiyttää tilannetta, koska aiemmin vastaavaa ”yhteen vetävää raporttia” ei ole ollut eduskunnan valiokunnilla käytössä." Tosin tämä tapahtui vähän ennen kuin kritiikkiä alkoi lennellä kuin sitä tiettyä materiaa tuulettimesta.

Valtiovarainvaliokunnassa on vuosien varrella kuunneltu sen sataa asiantuntijaa, eikä kukaan näistä ole kyennyt arvioimaan soten todellisia kustannuksia. Kokoomusta ja nykykeskustaa lähellä oleva tai ainakin talousliberalistinen valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Martti Hetemäki yksinään on ilmoittanut soten valinnanvapauden "kustannuspotentiaalin" olevan +-0, mutta soten tuomat säästöt olisivat peräti neljä miljardia. Se siis tohtori Hetemäen laskema arvio.

Kuitenkin, mitä sote kaikkine vaikutuksineen, niin sanottuine palkkaharmonisointeineen, monitahoisten eri järjestelmien ja tiedostojen yhteensovittamisineen ja varsinkin tulevaisuudessa terveydenhoitobisneksen parhaat palat itselleen kaapanneen yksityisen ja monikansallisen lääkärifirmaketjuston veloittamisineen tulee oikeasti maksamaan, ei kenelläkään ole aavistustakaan. Paitsi pääministerillä sekä valtiovarainministeri Orpolla. Heillä on oikein varma tieto. Kun tohtori Hetemäki on näin ilmoittanut. Hän muuten kertoi vastikään tehneensä rapsan viikossa.

Mutta siis ainoa varma asia on, että kustannuksia tulee. Tuleeko niitä vähän enemmän kuin nyt vai tuleeko kolmen miljardin säästöjen sijaan sama määrä lisälaskua, on tyyten yhtä selvää kuin kristallipallosta sen katsominen.

 

On meillä sellainenkin elin kuin valtiontalouden arviointineuvosto. Siinä asioita pähkäilee viisi professoria. Neljä taloustieteen ja yksi sosiaalipolitiikan. Tälle neuvostolle sotesoppa ei ole oikein maistunut ennenkään. Ei nytkään. Kuten tiedämme, on maistelu tuottanut sopasta nyt tällaiset kitkerät arvostelut:

1) ei käy ilmi miten sote-uudistusta koskevaan 3 miljardin säästötavoitteeseen on päädytty
2) ei selviä miten tavoiteltuihin säästöihin päästään eikä tuoda esiin mekanismeja, joilla esitys
parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon tuottavuutta niin, että säästötavoite ei vaaranna palveluiden laatua tai saatavuutta.

Tämä neuvosto on muistuttanut riskeistä, joita valinnanvapauden käyttöönotto on täynnään. Näitä sudenkuoppia julkiselle terveydenhuollolle riittää, ”mm. liittyen työterveyshuollon asiakkaisiin, uudistuksen jälkeiseen markkinarakenteeseen, kapitaatiomallin yksityiskohtiin sekä mahdollisten tehokkuushyötyjen siirtymiseen yksityisen sektorin yritysten voitoista julkisen sektorin säästöiksi”. Ihan selviä asioita. Paitsi minulle. Yritin ulkomuistista kirjoittaa tuon, muttei auttanut – oli lainattava. Lähde on se raportti. Arviointineuvosto jatkaa, että valtiovarainministeriön 16.5. 2018 päivätty muistio eli se, mitä Hetemäki meille soteuskossamme horjuville vahvistukseksi tarjoili, ei tuo näihin kysymyksiin yhtään vastauksia. Selkeitä ainakaan.

 

Helsingin ja Uusimaan sairaanhoitopiiri, HUS, on siis myös tutkinut Hetemäen rapsan ja antanut sille jäätävän tuomion. Sen mukaan rapsan perustelut ovat epäloogisia ja puutteellisia. Laskelmat eivät ota huomioon menoja lisääviä vaikutuksia.  HUS toteaa kylmästi muistion olevan harhaanjohtavan ja jopa vilpillisen. No, sen ei pitäisi olla kenellekään yllätys, kun tietää, minkälainen hallitus muistion tilasi. Hetemäen arvion perustana on lukuja, jotka perustuvat Etelä-Karjalan yhdeksän kunnan Eksotessa saavutettuun menolaskuun. Tuo lasku vain johtuu nykyisestä lainsäädännöstä, mutta uudet sotelait tulisivat olemaan aivan jotain muuta. Sote myös tekisi selvää niistä rakenteista, joihin tuo menolasku perustuu. Eli tohtori on nyt ottanut pähkinöitä eikä ratkaissut itse pähkinää, ellei sitten pomojaan Orpoa ja Sipilää miellyttävällä tavalla. Siteeksi realismia eli se valinnanvapauden 0-vaikutus. Siitä Orpon lisäksi Sipiläkin lasketteli Iltalehdessä palturia. Ettei sen tarkoituskaan ollut menojen väheneminen… Niin ne totuudet vaihtuvat uusiin kuin paita päältä.

Eksoten toimitusjohtaja Pentti Itkonen taas totesi 22.5. : "meillä ei ole rahaa kilpailla yksityisiä sote-yhtiöitä vastaan." Erittäin mielenkiintoinen toteamus Hetemäen muistiota tarkastellen. Itkonen myös veti maton koko rapsan kuviteltujen jalkojen alta.

HUS laskettelee kevennystä: "Kyse on samasta, jos ensin kehuttaisiin tuulimyllyjen ympäristövaikutuksia ja perusteltaisiin sillä hiilivoimaloiden rakentamista, kun tuulimyllyt kielletään".

Valtiovarainministerimme uskoo lujasti alaisensa arvioon. ”Se on aivan oikeutettu”, kuten hän TV-uutisissa totesi. Hän lisäsi vielä oman arvionsa sotesäästöjä hövelisti lupailevan VVM:n raportin nyrpeään vastaanottoon; ”minusta tässä on vähän akateemisen keskustelun sävyjä”. Niinpä niin. Ne ”kaiken maailman dosentit”. Kuka niitä kuuntelee?

 

Meillä on muuten hallituksessamme jo nyt yksi tulevan soten voittajista, meni kaikki sitten soteen tai saveen. Nimittäin ministeri Anne Berner, joka sai kansalaiskeräyksellä (ja valtion sekä HUS:n rahoituksella) kasaan pääomat, joilla pystytettiin juuri käyttöön vihitty uusi uljas lastensairaala.

Sairaalan rakennuttaja on Lastensairaalasäätiö. Sen johdossa on Anne Berner. Keräyksillä ja yksityisillä lahjoituksilla kerättiin 36 miljoonaa, valtio piffasi 40 miljoonaa ja HUS samoin, vaikka se maksaa vuokraa rakennuksesta peräti 3,5 miljoonaa per vuosi. Vuokra-ajaksi on määritelty 30 vuotta. Säätiö otti 50 miljoonaa euroa lainaa. Tuolla hulppealla vuosivuokralla laina kuitattaisiin kahdesti ellei kolmestikin. Tietysti vuokrakin tulee suurenemaan niin kuin vuokrat aina. Ja miksei vuokraaminen jatkuisi 30 vuoden jälkeenkin? Säätiö siis kerää komean potin pelkällä 300.000 euron omalla sijoituksella. Onko Suomessa yksikään pääomasijoittaja saanut panokselleen lähellekään moista tuottoa?

Lastensairaalarakennuksen vuokrausketju on mielenkiintoinen: Lastensairaalasäätiö vuokraa rakennuksen HUS:lle ja HUS vuokraa tilan Kiinteistö Oy Uusi Lasten sairaala –nimiselle osakeyhtiölle. Eli Anne Bernerin johtama säätiö vuokraa tilat HUS:lle, joka vuokraa tilat yhtiölle, jonka puheenjohtaja on Anne Berner ja jonka postiosoite on Anne Bernerin omistama Vallila Interior. Kun laina on maksettu pois, on Anne Bernerin ja seuraajiensa käsissä yli sadan miljoonan omaisuus, joka on maksettu käytännössä kokonaan julkisella rahalla.

—-

Helsingin kaupungin hammashoidon ajanvaraus on muuten ollut nyt yli kolme kuukautta sekaisin. Järjestelmä on Tieto Oy:n rakentama. Sen saman, joka vastaa Suomen vaalien tulospalvelusta. Tieto Oy on suurvedätyspankki Goldman Sachsin omistuksessa. Mielenkiintoista sekin sinänsä, mutta tässäkö on se säästöpotentiaali, joka rakennetaan tietojärjestelmien ja teknologian käyttöön?

LISÄYS:

IL (Tommi Parkkonen): "Musertavin arvio (Hetemäen muistio) tulee eräältä valtiovarainministeriön korkealta virkamieheltä. – Miksi Martti uskoo niin voimakkaasti 4,6 miljardin euron sote-säästöihin, vaikka kukaan muu ei tunnu niihin uskovan? Siksi, että hän on keksinyt luvut omasta päästään."

YkiRikkl
Sitoutumaton Pori

Porilainen, satakuntalainen. Duunissa Satakunnan Elävän Kuvan Keskus ry:ssä. Kuvaaminen, leikkaus, kuvankäsittely ym. sujuvat myös. Blogissa esitän heikoilla taustatiedoilla pohjustettuja kapeakatseisia näkemyksiä eri ilmiöistä, uskomuksista ja niiden tekijöistä. Oma blogialustani: ykiraikkala.blogspot.com.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu